HiPOD 21 març 2019 
Ares 3 i ‘The Martian’

Ares 3 i ‘The Martian’
En la novel·la ‘The Martian’, d’Andy Weir, Mark Watney és un astronauta atrapat a Mart que passa la major part del temps a l’Ares 3, al sud d’Acidalia Planitia. El llibre descriu Acidalia com un lloc pla on es pot conduir fàcilment; fins i tot va conduint fins a la zona d’aterratge del Pathfinder i torna.

Però en realitat, conduir per aquesta zona de Mart és molt més variat, interessant i perillós de com es representa en la novel·la. Aquestes dues imatges són d’una àrea prop de la zona d’aterratge de l’Ares 3, com figura en un mapa al principi de la novel·la, i mostra nombrosos monticles i possibles volcans antics produïts per la interacció d’aigua amb lava o per l’erupció de sediments fangosos.

Gran part del terreny d’Acidalia Planitia està densament cobert de roques d’uns quants metres d’alçària que serien difícils de vorejar conduint. També hi ha fissures que formen polígons gegants, i escarpats pendents rocosos que serien impassibles. Hi ha terrenys allargats plens de cràters secundaris on la superfície és extremament desigual, amb diferències de nivell gairebé de la mida del rover. Quan el nostre heroi arriba a Arabia Terra, es descriu com a molt més rocosa que Acidalia, però majoritàriament és al contrari: bona part d’Arabia és una capa de pols i és plana per a un rover.

Normalment, la gent suposa que pla a gran escala (quilòmetres) vol dir pla a petita escala (metres o decàmetres). Però sovint a Mart passa a l’inrevés: les planícies extenses estan més exposades al vent, que se n’emporta els materials més lleugers i hi deixa pedres i roca subjacent erosionada.

Traddució: Miriam O. Fernández

número: ESP_026086_2115
data d’adquisició: 19 febrer 2012
altitud: 294 km

https://uahirise.org/hipod/ca/ESP_026086_2115
NASA/JPL-Caltech/UArizona
#Mart #NASA #Catalan #Català #ciència

Images in black and white are less than 5 km across; enhanced color is less than 1 km.